Skolgången är en mer eller mindre utmanande tid för de flesta. Samtidigt som du försöker hitta dig själv och din plats i världen, ska du lära dig och betygsättas på ditt arbete. Fredrik Fridlund, VD och grundare av Allakando, hade själv en tuff start.
– De första åren i skolan hade jag det riktigt kämpigt. Jag hade svårt att klara de vanliga läxförhören och fick alltid sitta kvar längst för att göra klart skrivuppgifterna. Det gick så långt att Mamma fick rycka in för att övertala lärarna om att jag inte skulle behöva gå om femte klass, berättar Fredrik.
Första betygen blev ett hastigt uppvaknande
Tillbaka till grundskolan. Fredrik fick trots allt gå vidare genom klasserna och snart blev det dags att börja få betyg. Nu blev det stressigt – kanske var det dags att göra något åt sin situation?
Fredrik hade faktiskt varit med om en vändning tidigare, med sitt basketlag. De hade tillsammans på några år tagit sig från i princip sämst i sin lokala serie till att komma tvåa i SM. Nyckeln hade varit en klok tränare.
Han hade satt in extra träningspass, förlängt träningarna och ändrat om innehållet. Dessutom fick de hjälp med att reflektera över sin egen utveckling och med att sätta upp personliga mål.
– Vad gör man i idrott när man vill bli bättre? För oss var det inte ett svårt recept: Vi satte upp mål. Sedan övade och övade vi. Vi misslyckades ibland och reste oss igen för att fortsätta öva. Det kändes helt naturligt att börja arbeta på samma sätt i skolan, berättar Fredrik.
Provade att ta idrottsmentaliteten till skolbänken
Det var värt ett försök. Fredrik började att öva lika metodiskt i skolan som i basketen. Han märkte att samma disciplin och övning faktiskt gav resultat.
Snart låg han ofta ett kapitel före klassen i de flesta av ämnena och förberedde sig nästan lite för mycket – även inför de moment man inte behövde förbereda sig inför.
– Känsla av att hitta något som äntligen fungerade var fantastisk! Det gick ganska snabbt att börja vända resultaten när jag väl använde mig av tydliga mål och en bra studieteknik. Det blev dessutom allt enklare för varje årskurs, i takt med att jag blev bättre på att studera. Till slut behövde jag inte lägga särskilt mycket tid på plugget för att nå det högsta betyget, berättar Fredrik.
Här föddes den första insikten om att alla faktiskt borde kunna få bra resultat i skolan – det handlade ju bara om att plugga på rätt sätt.
Många hade svårt med matematik
Fredrik kom att påbörja sina gymnasiestudier på Katedralskolan i Lund. Han tyckte om att lära ut och hjälpte många av sina vänner. Särskilt med matten, som många tyckte var svår. Här såg han en sporrande utmaning: kunde det han hade lärt sig vara till nytta för andra?
– Idrottsmentaliteten hade fungerat för mig. Tänk om jag nu kunde hjälpa andra att komma in i matchen med matten också?, säger Fredrik. Målet blev att få alla att besegra nationella provet i matematik.
Arbetade dag och natt under ett års tid
Nu kickade maskineriet igång. Under hela årskurs 2 satt Fredrik uppslukad under en stor del av sin lediga tid, både på kvällar och helger. Uppgiften? Att bryta ned varje del av mattekursen och se hur man enklast kunde lära sig varje del. Tanken var att det skulle bli en intensivkurs.
– Jag började med att dela upp matte 2 (då matte B) i 12 olika huvudområden. Sedan fortsatte jag med att bryta ner varje område i detalj och listade varje steg av varje förklaring, berättar Fredrik.
Resultatet: en lista med 542 moment. Den som gick igenom hur man skulle förklara hela matte 2. Det var en otroligt specifik guide. Allt var listat: vilka ord man skulle använda, kontrollfrågor, kroppsspråk, betoningar, layout, färgpennor – till och med roliga skämt.
– Efter varje gång jag hjälpte någon med matten gick jag sedan tillbaka till min lista. Putsade på formuleringarna, justerade ordningen, lade till nya moment, med mera. Pedagogiken utvecklades snabbt och det blev hela tiden enklare att förklara så att alla hängde med. Alla kunde verkligen lära sig matten!, berättar Fredrik engagerat.
Dags för den stora prövningen
– Jag var otroligt nervös inför kursen, jag visste ju inte om det skulle fungera. Jag hade lyckats hyra konferenslokaler på Ideon Science Park i Lund och hade övat mycket hemma för att mina förklaringar vid tavlan skulle bli lite av en show, berättar Fredrik.
På morgonen dök det upp tolv förväntansfulla elever. Många hade detta som sista utväg för att nå sina mål på provet.
– När jag gick in i rummet var det match och vi skulle alla vinna, säger Fredrik och ler.
När resultaten från nationella proven kom, var det lite domens dag. Hur gick det?
Kursen blev en succé. På endast två dagar hade otroligt nog i princip hela klassen lärt sig hela årets matematik.
– Ingen kunde riktigt tro att det var sant. Vi tog oss igenom alla 542 punkter och det var fantastiskt att få se hur elever som tidigare inte hade förstått nu tyckte att det kändes enkelt, berättar Fredrik.
En saknad pusselbit: alla var inte med i spelet
Det fanns dock ett par som inte riktigt hade hängt med, trots att Fredrik hade gjort allt för att försöka förklara alla delar på bästa sätt. Vad var det som var fel?
Fredrik bestämde sig för att tala med eleverna och hittade något han kände igen. En del hade haft en dålig start i studierna. De hade under årens lopp blivit övertygade om att de helt enkelt bara vad födda dåliga på matte, att de inte hade en sån där mattehjärna.
Talangbegreppet hade Fredrik stött på i basketen, men alltid tyckt att det var en konstig tanke. För honom var det tydligt att de som tränade bäst alltid blev bäst i slutändan.
– Det blev en a-ha-upplevelse! Att jag hade klarat att bli duktig på basketplanen hade inte enbart berott på repetition och hårt arbete. I grunden låg också en övertygelse om att jag faktiskt kunde bli duktig, som gjorde att jag ville kämpa och lära mig, säger Fredrik.
Det nya uppdraget: att få alla att förstå att de kan mer än de tror
När fler fick höra talas om kursen, ville många ha hjälp. Verksamheten växte och i grunden låg fyra komponenter. De första tre var bra förklaringar, motivation & studieteknik från idrottens värld.
Den sista nyckeln var att arbeta med varje persons självförtroende och självbild. Att hjälpa alla att förstå att de kunde lära sig vad som helst. Fredrik gick tillbaka till ritbordet och tog fram material för att hjälpa även elever som inte trodde på sig själva.
– Det gick väldigt snabbt när vi väl kunde visa på vilken skillnad vi gjorde. På kort tid hade vi intensivkurser, sommarkurser och räknestugor på många större orter i Sverige. Tidigt blev även privatundervisning en viktig del för att hjälpa eleverna, berättar Fredrik.
Allakando idag: resultatfokuserad läxhjälp med stöd i forskning
Allakando såg dagens ljus och är idag ett av Sveriges största företag för privatundervisning, kurser och utbildningsverktyg. Senare har mycket forskning kommit att bekräfta det Fredrik upplevde under sina skolår. Ett färskt exempel är hjärnforskaren Torkel Klingbergs uppmärksammade bok Hjärna, gener och jävlar anamma: Hur barn lär.
– Vi har länge sett att våra metoder ger tydliga resultat, hela 9 av 10 elever når sina studiemål. Kärnan är en noggrant utvald lärare som både kan arbeta med såväl att stärka ämneskunskap som med motivation, självförtroende & studieteknik, avslutar Fredrik.